top of page

מדריך 2020 למכירת דירה בישראל ע"י תושב חוץ – איפה להתחיל?*

עודכן: 23 בדצמ׳ 2020


יש לכם בית בישראל והחלטתם שהגיע הזמן למכור אותו? מהם הצעדים הראשונים שכדאי לעשות?


כתושבי חוץ, תהליך מכירת דירה בישראל כולל מורכבויות וקשיים אשר יש לתת עליהם את הדעת, בין היתר בשל הגורמים הבאים:


- קשיים טכניים בשל העובדה שהמוכר אינו מתגורר בישראל ומעוניין למכור את הבית בשלט רחוק, הסירבול הכרוך בחתימה על מסמכי העסקה בקונסוליה, קשיים בהתנהלות מול הבנקים בישראל, הבדל השעות וכיוב'. הימצאות עורך דין / נוטריון ישראלי במקום מושבו של המוכר אשר ילווה את המכירה מול המוכר במקביל לליווי העסקה הנעשה בישראל עשוי מאד להקל על התהליך.


- מורכבויות חוקיות ובירוקרטיות הנובעות מכך שהמוכר אינו תושב ישראל. למשל, התהליך לקבלת פטור ממס שבח עבור דירה יחידה הינו שונה עבור תושב חוץ מאשר עבור תושב ישראל ויש צורך בהגשת מסמכים שונים למשרדי מיסוי מקרקעין על מנת לזכות בפטור כתושב ישראל. כמו כן, יש לבצע התאמות בעסקה בשל היות המוכר תושב חוץ, כגון לוחות הזמנים וכיוב'. הדרישות עבור תושב חוץ משתנות לעיתים לפי ארץ התושבות.


האם ניתן למכור את הנכס מבלי להימצא פיזית בישראל?


התשובה היא: בהחלט כן, אבל על מנת לחסוך עלויות, טעויות ועגמת נפש נדרש תכנון מראש וניהול נכון של התהליך. לעיתים המוכר יידרש לחתום על מסמך או שניים מול הקונסול של ישראל במדינת התושבות, אך בליווי עורך דין ונוטריון מקומי ניתן רוב הפעמים לחסוך את העלויות והנסיעה לקונסול ולחתום על כל מסמכי העסקה במקום מגוריו של המוכר.


מהם הצעדים הראשונים שכדאי לנקוט בהם בטרם המכירה?


1. לברר את שוויו הנוכחי של הנכס ע"י ניתוח נתונים מרשות המיסים בישראל המצביעים על מכירות של עסקאות דומות ו/או הערכת שמאי ו/או מתווך בקיא באזור אשר יוכל לשפוך אור על מצב השוק.

2. פניה לעורך דין הבקיא בליווי תושבי חוץ בעסקאות בישראל אשר ינהל את תהליך המו"מ על תנאי המכירה תוך מתן תשומת לב מיוחדת לפרטים הקשורים בהיות המוכר תושב חוץ.

3. לקבל אומדן לתשלום מס שבח ו/או לבדוק את האפשרות לקבלת פטור.

4. לבדוק היטל השבחה בעירייה ו/או הרשות המקומית וכן היטלים שונים המוטלים על ידה (כגון היטל שצ"פים וכיוב')

5. ככל ויש משכנתא על הנכס – לברר מהן העלויות הנלוות לסגירת המשכנתא וקבלת מכתב כוונות לסילוק המשכנתא מהבנק.

6. לבדוק היכן רשום הנכס והאם יידרשו תשלומים לרשות מקרקעי ישראל ו/או חברה משכנת.

7. לבדוק האם יש תשלום מס על המכירה בארץ התושבות.

8. לבדוק את האפשרויות והעלויות של העברת כספי המכירה לארץ התושבות.


לסיכום, לצורך מכירת נכס בישראל בשלט רחוק, הכנה וניהול נכונים של המכירה ובחירה נכונה של אנשי המקצוע מהווים שלב קריטי בתהליך אשר תאפשר התנהלות שקטה ורגועה עד לסיומו.


למשרד עו"ד וייס אריאלי ושות' נוכחות קבועה בעמק הסיליקון ובישראל. משרדנו מלווה מזה שנים רבות תושבי חוץ מארה"ב ואירופה בעסקאות נדל"ן בישראל ומציע ללקוחותיו את מלוא השירותים הנדרשים בישראל (לרבות נסיעות, התנהלות מול בנקים, השגת כל המסמכים הנדרשים מהרשויות השונות וכיוב') ואת כל אנשי המקצוע הנחוצים לתהליך עד לסיומה המוצלח של העסקה.


ליצירת קשר: Stav@weissarieli.com +16506700231 www.weissarieli.com


*יובהר כי אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי ו/או להסתמך עליו ככזה, כי כל האמור בו תקף למועד כתיבתו ועשוי להשתנות וכי הצעדים המנויים בו מהווים רק רשימה חלקית לצורך מתן דוגמאות. יש להיוועץ בעורך דין ו/או איש מקצוע נכון עבור כל מקרה נפרד לגופו.

bottom of page