top of page

חותמת אפוסטיל, מהי?


לקוחותנו תמיד מביעים הפתעה כשמדברים על "חותמת נוטריון עם אפוסטיל".

אז מה זה אפוסטיל?


תוספת אפוסטיל היא תוספת בשולי או בתחתית הכתיבה. המילה “apostille” באה מלטינית, מהמילה postilla”" אשר משמעותה "הערה, הסבר".


האפוסטיל נועד לאשר כי תעודה או מסמך אשר השימוש בו ייעשה במדינה אחרת הינו רשמי, מקורי, והונפק על ידי הרשות המוסמכת לכך במדינה בה הונפק. האפוסטיל כולל מידע על הרשות המוסמכת שהנפיקה את המסמך, תוארו של בעל התפקיד המאמת את החתימה על גבי המסמך או התעודה וכיוב'.


אפוסטיל יידרש במקרה של מסמכים רשמיים כגון תעודת נישואין, תעודת לידה או כל מסמך רשמי אחר שיצא מידי אחת מרשויות המדינה, וכן במקרה של מסמכים אשר אומתו על ידי נוטריון, ובמקרה זה האפוסטיל מאשר כי הנוטריון החתום על המסמך הוא אכן נוטריון על פי דיני המדינה שהנפיקה את האפוסטיל.


עבור המדינות שחתמו על אמנת האג מה- 5 באוקטובר 1961, החליף האפוסטיל את דרישות הלגליזציה הפורמליות של מסמך רשמי ממדינה אחרת שהיו קיימות עד כה. לפני אימוץ האמנה היה צריך לאמת את התעודה הציבורית ברשות המוסמכת שהנפיקה אותה, לאמת את חתימת אותה רשות במשרד החוץ של אותה מדינה, ולבסוף, לאמת את חתימת משרד החוץ בנציגות הדיפלומטית או הקונסולרית של המדינה בה יש להציג את המסמך. יוער כי הליך זה נדרש גם כיום במקרים בהם אדם מבקש להציג תעודה ציבורית של מדינה אחת במדינה אחרת, כאשר אחת מאותן מדינות אינה חתומה על אמנת האג.


את האפוסטיל יכולות לתת אך ורק הרשויות המוסמכות לכך במדינה. כך למשל, הרשויות המוסמכות לתת אפוסטיל במדינת ישראל הן משרד החוץ, רשמים של בתי משפט השלום ועובדי מדינה שמונו על ידי שר המשפטים. פקידים מוסמכים לעניין זה יושבים ברבים מבתי המשפט ברחבי הארץ. בקליפורניה הרשות המוסמכת לתת אפוסטיל היא משרד מזכיר המדינה (Secretary of State).


האמנה קבעה גם את צורת האפוסטיל כריבוע של מינימום 9 ס"מ לכל צלע, אשר מכיל את הכותרת בצרפתית "Apostille (Convention de La Haye du 5 octobre 1961)" ואת המידע הבא:

1. המדינה.

2. מסמך ציבורי הזה נחתם על ידי (...).

3. אשר פועל בתפקידו (...).

4. הנושא חותם / חותמת של (...).

5. מיקום.

6. תאריך.

7. חתימה.

8. מספר.

9. חותם / חותמת.

10. חתימה.


משרדנו נותן שירותי נוטריון כולל אפוסטיל בישראל ובארה"ב.

*** המפורט לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואין לראות במאמר זה כייעוץ משפטי. יש להוועץ בעורך דין עבור כל מקרה לגופו.

bottom of page